Tuesday, January 31, 2012

På spaning med Hedvig

Utläst 120131: På spaning med Hedvig av Hedvig Ljungar

Det här är en bok från LL-förlaget (lättläst) som jag har fått som recensionsexemplar och jag tackar för det. Undertiteln är Frihet, jämlikhet och rakade ben. Hedvig är tjugo år och har en massa tankar om hur det är att vara ung tjej i Sverige idag. Boken börjar med ett brev till läsaren om vem hon är och vad hon står för. Jag blir lite irriterad av den här formuleringen: "Jag tycker att alla människor ska ha tillgång till bra böcker. Därför har jag skrivit en lättläst bok." Visserligen har hon ju rätt i att alla ska kunna få böcker som passar deras nivå, men att säga att man skrivit en bra bok, är inte det upp till läsaren? Annars tycker jag att de flesta texterna är fina och tänkvärda.

Det är trevligt med en ung, söt, arg tjej som vågar säga att hon rakar benen men ändå kallar sig feminist. Hon rakar benen på sommaren för på vintern är det ingen som ser dem. Ändå säger hon att det är för sin egen skull och funderar sedan över om det verkligen är det. Hon har ett förhållande med en dansk sjöman som vill vara fri. Hon får ett jobb i en fin klädbutik men vantrivs och säger upp sig. Fast det är så svårt att få ett fast jobb och särskilt när man är ung. Hedvig har en massa tankar som man kan diskutera och fundera över.

No comments: