Wednesday, February 01, 2012

Pojken som sprang bort

Utläst 120201: Pojken som sprang bort av John Boyne

Jag tyckte mycket om Pojken i randig pyjamas och har hela tiden fått försöka att inte tänka på att det är samma författare som skrivit denna. Det brukar inte vara några problem för mig att läsa barn- och ungdomsböcker, men jag är inte förtjust i fantasy och magi. Den här boken blir för konstig och jag tilltalas inte alls av talande djur, träd som kan flytta på sig och dörrar som springer i trappor. Men jag skulle kunna rekommendera den till mellanstadieelever.

Noah gav sig av tidigt på morgonen, innan någon annan hunnit vakna. Han ville ut på äventyr och äventyr skulle han få. Han var åtta år och hade inte hunnit se så mycket av världen. I den första byn han kom till stod ett äppelträd och det passade bra för nu var han mycket hungrig. Han tog tre äpplen från trädet som plötsligt såg ledset ut, som om det inte ville bli av med sina äpplen. Sedan gick han vidare mot nästa by.

No comments: