Thursday, February 09, 2012

Jane Eyre

Utläst 120208: Jane Eyre av Charlotte Brontë

Jag såg nyligen filmen som jag tyckte mycket om och påmindes om att jag faktiskt inte läst boken. Det kommer så mycket nya böcker hela tiden så jag glömmer bort att läsa gamla. Modern litteratur tilltalar mig och det kan kännas tråkigt med äldre verk. Ofta är språket tungrott och jag blir irriterad på förlegade åsikter som förtryckande kvinnosyn och överreligiositet. Ibland dör läslusten för att man tvingats att läsa böcker i skolan, som till exempel den fruktansvärt långsamma Nu var det 1914 av Eyvind Johnson som jag inte kunde förstå fick Nobelpriset. Men så finns det förstås odödliga verk som förtjänar all klassikerstatus och det här är en sådan bok. Jag kan förstå att min mamma älskade den som tonåring. Boken kom ut 1847 och har ett gammaldags språk, men jag hoppas att nutida ungdomar kan förstå den.

Jane Eyre har haft en svår uppväxt hos sin moster och otrevliga kusiner som aldrig tyckt om henne. Hon hamnar på en flickskola med bra undervisning men knappt med mat. Så småningom blir hon själv lärare där och när hon söker nya utmaningar hamnar hon som guvernant åt en liten bortskämd fransk flicka. Snart blir hon förälskad i godsets ägare Mr Rochester. Han tycker om henne också men det finns många hinder i deras väg.

No comments: