Sunday, January 15, 2012

Lilla himlafågel

Utläst 120115: Lilla himlafågel av Joyce Carol Oates

Den här boken är 480 sidor, ovanligt kort för att vara en Oates. Jag tycker att hon skriver bra och engagerande men undrar hur det står till i huvudet på en människa som så ofta skriver om otäcka mord och olyckliga människor. Den senaste Oates jag läste var Älskade syster, som också handlade om ett mord där familjemedlemmar blev anklagade.

Aaron är bara elva år när han hittar sin mamma Zoe mördad hemma i hennes säng. Polisen misstänker Aarons pappa Delray som hon separerat från. Det visar sig att Zoe haft en gift älskare, Eddie, som också blir inblandad i utredningen. Eddies dotter Krista börjar förfölja Aaron och blir förälskad i honom. Båda tror att det är den andras far som utfört mordet.

7 comments:

Hanneles bokparadis said...

jo, många av hennes böcker är otäcka

Marie said...

Håller på och läser boken just nu, verkar lovande! Min första Oates:)

Ylva said...

Hannele. Ja, nästan mer än jag klarar av.

Marie. Hoppas du gillar den. Annars kan jag tipsa om hennes ungdomsböcker som också är bra men inte så tjocka, till exempel Vilda gröna ögon.

Znogge said...

Tack för tipset! är inne i en läsperiod nu så det passar bra.

Ylva said...

Znogge. Trevligt med läsperiod!

Znogge said...

Tack för tipset om uppföljaren! Nu har jag beställt den på biblan!

Ylva said...

Znogge. Vad bra. Som bibliotekarie har jag rätt att tipsa om böcker jag inte läst.