Monday, December 05, 2011

Kompani Orheim

Utläst 111102: Kompani Orheim av Tore Renberg

Jag har lånat den här boken på norska av mina föräldrar som i sin tur lånat den av norska vänner för den finns inte översatt till svenska. Vilket är lite konstigt med tanke på att det är samma huvudperson som i flera av hans böcker varav Mannen som älskade Yngve och Jag reser ensam är de enda på svenska.

Jag läste Mannen som älskade Yngve förra året och tyckte om den för att jag kände igen mycket från 80-talet och för att den var både rolig och allvarlig. Nu blev jag besviken på denna som jag så gärna vill tycka om men inte rycks med av. Det är kul att läsa på norska men den är för lång och blir seg och jag irriteras av Jarle som beter sig klumpigt och inte är särskilt trevlig mot tjejer.

Jarle växer upp med sin pappa och sin mamma och tillsammans är de Kompani Orheim, ett lag som aldrig ska upplösas. Pappa är med och spelar fotboll med barnen på gatan och är charmig och trevlig. Utom när han dricker och det blir allt oftare. När Jarle blir tonåring umgås han med Helge och ger sig in i politik som han kanske inte förstår så mycket av men det är spännande att demonstrera och ett sätt att träffa tjejer.

No comments: