Friday, March 26, 2010

Den som vässar vargars tänder

Utläst 100325: Den som vässar vargars tänder av Carina Rydberg

Jag hörde Rydberg på litterär båtsalong som tidskriften Vi anordnar och hon var osammanhängande och verkade lite full, svor och var allmänt otrevlig. Det enda jag läst av henne förut är Den högsta kasten som jag inte minns så mycket av förutom att jag blev besviken att det inte var så mycket skvaller som jag förväntat mig. Jag hade alltså inte några höga förväntningar på den här boken, men slukades snabbt av det vackra språket och det otäcka skeendet. Historien kom till Carina i en dröm, berättade hon.

Tvillingarna Jannis och Sonya är mer sammansvetsade än syskon, eller ens tvillingar, brukar vara på grund av saker som hänt i deras barndom. De flyttar tillsammans till en liten kuststad där de inte känner någon och öppnar ett kafé. Där träffar de en kvinna med en utstött dotter som bor en bit utanför samhället. För att bli fria från det förflutna utnyttjar de kvinnan.

No comments: