Tuesday, December 01, 2009

Tänk om det där är jag

Utläst 091130: Tänk om det där är jag av Johanna Lindbäck

Jag läser så många bra ungdomsböcker nu för tiden! Den här hade jag sett fram emot efter att ha gillat hennes förra Min typ brorsa och hört Johanna på bokmässan samt läst hennes bokhorerier (www.bokhora.se) . På mässan berättade hon om varför boken utspelas i Umeå och det är för att hon bott där och behärskar norrländskan bättre än stockholmskan, hon har bestämt sig för att aldrig mer ha en stockholmshuvudperson då det inte funkar med norrländska "som" hela tiden. Det här är en bok om vanliga ungdomar med vanliga problem.

Agnes familj har flyttat från Stockholm till Umeå och hon bestämmer sig för att börja om. Här vet ingen hur tråkig och konstig hon är men hon får det jobbigt med att anstränga sig hela tiden för att vara social, rolig och inte för pluggig, allt för att passa in i nya klassen, andra året på samhäll. Grannen Adam är schyst och hjälper henne träffa nya kompisar och visar henne runt på skolan, men det är svårt ibland med hans tystnad.

No comments: