Monday, December 07, 2009

Hundstjärnan

Utläst 091205: Hundstjärnan av Diana Wynne Jones

Den här boken läste jag när jag var tolv och jag tyckte jättemycket om den, liksom Trollkarlens slott av samma författare. Att läsa om en bok när man är vuxen kan vara dumt, när det handlar om fantasy som jag vet att jag vuxit ifrån. Ändå gjorde jag det eftersom jag fick den gratis när kommunbiblioteket gallrade. Och nu tycker jag inte om den längre, och blir ledsen för det.

Sirius var tidigare Hundstjärnan och hade stor makt. Han blir anklagad för att ha dödat en annan varelse och som straff döms han att leva i en hundkropp på jorden tills han hittar sin Zoi, ett föremål med stora krafter som kan vara förödande i fel händer. På jorden hamnar han hos flickan Kathleen som tar hand om honom, men han måste rymma för att leta efter Zoi.

No comments: