Thursday, December 17, 2009

Finns inte på kartan

Utläst 091217: Finns inte på kartan av Carin Hjulström

Carin är mest känd som programledare men är även journalist. Jag har pluggat journalistik fast inte på journalisthögskolan utan på folkhögskola så jag känner igen mycket av det hon skriver om och då känns det särskilt kul att läsa om Frida och hennes praktik på en lokalredaktion.

Jag trodde att Carin skulle göra det lätt för sig och låta Frida bli nummer hundra som bosätter sig i den lilla byn Bruseryd, men till min glädje skruvar hon till det så det blir ett oväntat slut. Inte faller hon för fällan att para ihop Frida med irakiern Dani heller och det är flera trådar som knyts ihop på finurliga sätt.

Frida går sista året på journalisthögskolan i Göteborg och ska ut på praktik. Hon blir vansinnigt besviken när hon inte får något av sina val utan blir placerad i den bortglömda hålan Bruseryd i Småland. Pojkvännen får drömplatsen på Aftonbladet i Stockholm och gör slut och allt är bara mörker. Efter en artikel i Smålandsbladet får hon dessutom hela byn emot sig. Hur ska hon kunna vända detta till något bra?

6 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Boktokig Eva Boström said...

Men brukar du köpa böcker själv trots att du arbetar på bibliotek? Jag är sådan att vissa böcker vill jag bara ha, det räcker inte att bara ha läst dem!

Ylva said...

Nej, jag brukar inte köpa böcker men jag får dem gärna. Fast det är svårt att veta vilka jag läst.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Ylva said...
This comment has been removed by the author.