Monday, November 02, 2009

Bryta om

Utläst 091029: Bryta om av Åsa Anderberg Strollo

Det här är en mycket bra ungdomsbok och jag tycker så synd om huvudpersonen Minna. Hon känns väldigt verklig och man blir arg på sjukvården som inte tar hand om hennes sjuka mamma. Jag tror att jag skulle ha uppskattat boken när jag gick på gymnasiet, även fast jag var mycket lugn och städad och inte alls som Minna.

När Minna börjar gymnasiet i en annan stadsdel bestämmer hon sig för att det är en nystart. Ingen vet vem hon är och hon kan börja om och det ska bli bra. Men så visar det sig att Emma Larsson ska gå i samma klass och henne känner hon till från sin förra skola. Pojkvännen Eddie bor i en rivningslägenhet och dit flyr hon när hon inte orkar vara hemma med sin sjuka mamma. Sedan får hon dåligt samvete eftersom mamma behöver henne. Skolan blir lidande när hon försover sig för att hon varit uppe och tröstat och tagit hand om mamman.

1 comment:

Boktokig Eva Boström said...

Håller med om att Bryta om är en bra bok!!!