Tuesday, November 17, 2009

Undtagelsen

Utläst 091116: Undtagelsen av Christian Jungersen

Nu har mamma bestämt att jag ska läsa en bok på danska igen. Det är inte språket som är problemet utan mitt motstånd mot en bok som är på 620 sidor. Den är tung att hålla i, det är svårt att komma ihåg handlingen hela vägen, det är svårt att uppehålla intresset för huvudpersonerna så länge, det blir för mycket för mig helt enkelt. Jag kan inte säga att boken är dålig för den är väldigt välskriven, men jag är inte tillräckligt intresserad av ondskans psykologi för att läsa ett så här långt verk om det.

Väninnorna och kollegorna Iben och Malene som arbetar på kontoret Dansk Center for Information om Folkedrap får hotfulla anonyma mail. På det lilla kontoret där det jobbar fyra kvinnor, och en manlig chef som sällan är där, börjar alla misstänka alla och de får svårare och svårare att samarbeta.

5 comments:

Anna-Stina said...

Ojdå, detta är en av de bästa böcker som jag har läst! Intressant att man kan tycka så olika. :-)
(fast jag läste förstås på svenska)

Ylva said...

Jag förstår om man tycker den är bra, men det är inte min sorts bok. Alls.

Lilla O said...

Har tänkt läsa den länge, hoppas att jag håller mer med Anna-Stina just i detta fallet. ;-)

Anonymous said...

Jag läste den på danska i en kurs i danska för nybörjare och vi gillade alla den och det blev väldigt bra diskussioner under lektionerna. Bästa boken jag läst på länge.

Ylva said...

Anonym. Det var inte min sorts bok, men jag kan tänka mig att det blir bra diskussioner.