Thursday, March 26, 2009

Ut och stjäla hästar

Utläst 090325: Ut och stjäla hästar av Per Petterson

Jag har reagerat på titeln och tyckt att den låter kul och så har jag fått veta att Per brukar handla i en kiosk där min norska brevvän jobbar. Det är anledningar nog att köpa en pocket för 39 kronor. Dessutom har han fått Kritikerprisen och Bokhandlarprisen. Jag tycker kanske inte att romanen är fullt så fantastisk som jag trott efter alla översvallande recensioner men den är klart läsvärd.

Trond var femton år den där sommaren 1948 när han och hans far bodde på en fäbod. Där hade han vännen Jon som brukade dyka upp och föreslå äventyr som "vi ska ut och stjäla hästar". Det hände mycket den sommaren. Femtio år senare har Trond åter flyttat ut i en liten stuga och har bara sin hund med sig. Hans granne visar sig vara någon han kände förr och ungdomsåren kommer tillbaka till Trond på ett sätt han inte alls önskat sig.

No comments: