Friday, March 20, 2009

Kvinnorna på 10:e våningen

Utläst 090320: Kvinnorna på 10:e våningen av Karin Alfredsson

Jag brukar inte läsa deckare, dels för att jag inte är så intresserad av samhälle och politik och att lösa gåtor och dels för att de ofta är otäcka. Ibland läser jag någon om det är psykologisk handling eller en kärlekshistoria invävd. Nu har jag läst en dokumentärthriller på uppmaning av mamma. Här pratar vi mycket otäckt, särskilt när man tänker på att det är sanningsbaserat. Det är den andra boken om läkaren Ellen Elg men man behöver inte ha läst den första för att förstå den. Boken är bra och nu vill jag läsa mer.

Den gamla cigarettförsäljaren Lieu i Vietnam har sett något konstigt, det verkar vara så att kvinnan med sportbagen säljer nyfödda barn till västerlänningar. Den svenska kvinnoläkaren Ellen som biståndsarbetar på ett sjukhus i Hanoi bor nära platsen där barnen byts mot pengar. Ellen och Lieu träffas när Ellen ber Lieu tolka vad en av hennes patienter säger. Patienten jobbar som prostiuterad hos Soldaten, en kvinna med ett helt hus fullt av flickor. När svenske biståndsarbetaren Lasse Johansson faller från tionde våningen på hotell Continental spekuleras det i ifall han blev knuffad. Allt har ett samband som framträder först på slutet av boken.

No comments: