Monday, March 09, 2009

Tusen strålande solar

Utläst 090307: Tusen strålande solar av Khaled Hosseini

Det här är en mycket bra bok, men jag blev faktiskt förvånad att jag inte tyckte den var ännu bättre. Jag har hört flera (kvinnor) som tycker att den är bättre än Hosseinis första bok Flyga drake. Och Flyga drake är en helt fantastisk bok så jag hade som sagt förväntat mig en närmast otroligt bra bok. Dock blev jag väldigt tagen av berättelsen och har drömt mardrömmar som jag kan förknippa med vissa scener. Kanske var den rent av för otäck för mig?

Mariam är bara femton år gammal när hon blir bortgift med en trettio år äldre man. Det blir inget lyckligt äktenskap men ändå uppskattar hon inte när maken tar sig ännu en fru, som även hon är mycket yngre. De båda kvinnorna kommer till en början inte alls överens men så småningom blir de vänner och skyddar varandra mot den våldsamme mannen. Det är en sorglig skildring av ett trasigt Afghanistan, men på slutet finns det ljusglimtar.

No comments: