Monday, March 23, 2009

I taket lyser stjärnorna

Utläst 090321: I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell

Den här boken är något så sällsynt som en bok jag läser för andra gången. Jag brukar inte läsa om böcker eftersom det kommer så mycket nytt jag vill läsa hela tiden. Nu har jag sett filmen och då vill jag friska upp minnet och se om boken är likadan. Jag tyckte filmen stämde väl överens med boken, men det är några år sedan jag läste den så jag minns den inte helt. Jag har hört Thydell prata om sina böcker ett par gånger, på Ljungbys bibliotek och på bokmässan. Hon är så härligt sprudlande vad det gäller skrivandet och jag förvånas över hur väl hon minns sina ungdomsår. Hennes mamma har dött i cancer men det här är ingen självbiografi. Det är en bok som faktiskt fungerar på gymnasiet trots att huvudpersonen bara är tretton, eleverna vill oftast läsa om sådana som är lika gamla eller äldre än de själva. Boken är så sorglig, så sorglig, och det gör ont att försöka sätta sig in i hur Jenna känner.

Jenna går i sjuan och oroar sig över brösten som aldrig växer, den blonda och populära klasskompisen Ullis som hon hatar och Sakke som hon är kär i. Detta kunde vara mer än nog men dessutom har hennes mamma cancer. Om hon dör ska Jenna ta livet av sig. Det har hon lovat i en dikt som hon gömt under en av stjärnorna i taket på sitt rum.

No comments: