Monday, October 06, 2008

19 minuter

Utläst 081005: 19 minuter av Jodi Picoult

Alltsedan jag läste den första boken (som gavs ut på svenska, på engelska har det kommit många fler) av Picoult har jag varit fast. Hon är en av mina absoluta favoritförfattare och har ännu inte gjort mig besviken. Jag blir själv förvånad att jag tycker så mycket om dessa tunga böcker, både sid- och innehållsmässigt, men det är något som griper mig i alla hennes romaner.

På nitton minuter hinner man klippa gräsmattan, färga håret eller se en hockeyperidod. På nitton minuter kan man stoppa världen. Peter Houghton vet att nitton minuter är allt som behövs för att hämnas en uppväxt i helvetet. När han är sjutton orkar han inte längre. Han går till skolan och skjuter ihjäl en lärare och nio skolkamrater och många fler skadas.

När Peter var liten var hans bästa vän Josie Cormier. Hon slutar att umgås med honom och hamnar i innegänget där hon blir tillsammans med skolans populäraste kille Matt. Han är en av dem som mobbar Peter och en av dem som blir ihjälskjuten. Josies mamma Alex är domare och till en början tänker hon att det inte ska hindra henne att döma för att hon känner sig säkrare i rollen som domare än som mamma. Till slut blir situationen ohållbar och hon märker det omöjliga i att inte lägga in sina egna känslor i målet.

No comments: