Wednesday, October 22, 2014

Inte hela världen

Utläst 141021: Inte hela världen av Kate Atkinson

Jag tyckte om succén I museets dolda vrår och Mänsklig krocket. Sedan har jag nog inte läst något mer av Atkinson förrän nu. Det här är en novellsamling så den är svårrecenserad (+att jag är förkyld och vresig och orkar inte skriva så mycket om den). Att jag läste den beror på att jag fått den i present. Jag har ett allvarligt problem med noveller, det är väldigt sällan formatet fungerar för mig. En av få författare som jag tycker lyckas få ihop bra noveller är Jonas Karlsson, som är skådespelare i första hand. Så det här gick inte så bra. Boken är kort, 245 sidor, och innehåller tolv berättelser. Det är många återkommande personer och jag hade hellre läst en roman om dem. Atkinson skriver bra och är ofta rolig, men det blir för mycket övernaturliga inslag.

Inte hela världen (inbunden)
http://www.bokus.com/bok/9789137122304/inte-hela-varlden/

2 comments:

Pockethexan said...

Kul med en till som precis som jag blev störtförtjust i Atkinson när hennes första bok kom ut o har svårt för noveller. Annars verkar det som att alla ska gilla dem nu när det kommer ut skäck- o sexnoveller på var och vartannat förlag o så vill de att man ska rec. dem... Fram för mer tegelstenar säger jag!
Skämt o sido det finns mycket bra bland novellerna också, men nu var jag också tvungen att klaga lite nu när jag hittade dig hos Boktokan eftersom du var inne på samma spår.

Kramis i från Pockethexan en medsyster i bokdjungeln som gärna besöker dig igen o lägger till mig som följare! Ses!?

Ylva said...

Pockethexan. Jag känner igen ditt namn från olika bokbloggar. Jag gillar inte tegelstenar heller... Runt 300-400 sidor tycker jag är lagom. Klart att det finns en massa bra noveller men jag gillar att kunna läsa ett par sidor i en bok och lägga ned den, men en novell vill jag läsa hela på en gång.