Monday, March 25, 2024

Supernova

 Utläst 240322: Supernova av Callum Bloodworth

Det här är en fin ungdomsroman av samma författare som skrev Berätta tre saker, hans första bok för ungdomar. Namnet låter ju inte särskilt svenskt och är det inte heller, han kom till Sverige från England som tolvåring. Bloodworth jobbar som journalist och författare och bor i Stockholm. Jag tycker om hans sätt att skriva på, även om det till en början låter lite påhittat, språket som ungdomarna har. Det vänjer jag mig snabbt vid och accepterar att de pratar med varandra på ett sätt som ungdomar oftast inte gör, på samma vis som i John Greens böcker. Green är en av mina favoritförfattare av ungdomsböcker. Han och Bloodworth skriver om speciella ungdomar som egentligen har vanliga problem. Nu är jag även nyfiken på att läsa Callums böcker för vuxna och se om det är samma sak där, att de har ett ibland överdrivet poetiskt språk som på något sätt ändå funkar. 

Nova går in i sommaren efter gymnasiet med den ena katastrofen efter den andra. Hon har panik och vet inte alls vad hon ska göra när skolan är slut, fast alla andra verkar ha planerna klara. Pojkvännen gör slut, bästa vännen flyttar till London, sommarjobbet på kafét blir inte vad hon förväntat sig, allt bara kraschar... Då slänger Nova ut en förfrågan på Facebook, där ändå inga ungdomar hänger längre, om att hon vill byta till sig ett liv i färg! Sommaren i lilla Niversjö tar fart och drar iväg på ett oväntat sätt och blir kanske inte så dum trots allt.



Supernova - Callum Bloodworth - Häftad (9789179791865) | Bokus

No comments: