Monday, March 11, 2024

Människor i Solna

 Utläst 240309: Människor i Solna av Måns Wadensjö

Jag har inte läst något annat av Wadensjö men kände igen efternamnet, på grund av att jag hört Sofia Wadensjö Karén som är chefredaktör på tidskriften Vi tala på en litteraturkryssning, men de verkar inte ha någon koppling. Denna roman från 2016 tog jag bland gallrade böcker på kommunbiblioteket. Jag tycker om språket men har lite problem med att det är omväxlande kapitel om barnen i Solna och när de är vuxna. Jag vill bara läsa om barnen för den historien är mer intressant. Måns är född 1988 och det är mycket nostalgi trots att jag är fjorton år äldre. 

Måns går på dagiset Sädesärlan och sedan sexårsverksamheten Bofinken i Solna. Där har de fröken Micke som de litar på men så när de börjar i ettan får de en ny fröken som heter Åsa. Åsa säger att noll är en siffra fast de lärt sig att noll är ingenting! De vet att de inte får gå utanför Gränsen på skolgården men så kommer Joel på att man kan gå en väg till Pressbyrån genom Gränsen utan att korsa den och då startar Godisklubben, en delegation med barn som går och köper godis på rasterna. 



Människor i Solna - Ebok - Måns Wadensjö (9789100153885) | Bokus

No comments: