Thursday, March 14, 2024

Blackout

 Utläst 240314: Blackout 

Det här är en ungdomsroman av sex amerikanska författare som är kvinnor och svarta. Den kom till efter att författaren Dhonielle Claytons systerdotter undrade varför aldrig svarta tjejer fick några stora kärlekshistorier. Jag trodde inte att man fick säga svart utan att det ska heta mörkhyad nu, men de använder ofta svart i boken, även om afroamerikaner och andra blandningar, så det verkar vara accepterat. Det är lite sorgligt att en sådan bok behövs men om flera kan känna sig inkluderade är det bra. Jag har läst småstycken i boken under en längre tid och har därför lite svårt att hålla ordning på personerna men det är en fin idé att låta sex olika författare skriva varsitt kapitel som hör ihop. 

En värmebölja orsakar ett strömavbrott i New York. Hela staden blir väldigt varm och väldigt mörk. I mörkret börjar det hända saker som inte skulle ha hänt annars. Nya vänskaper och kärlekar växer fram. Det före detta paret Tammi och Kareem tvingas ut på en lång promenad tillsammans. Tremaine som är rädd för trånga utrymmen får panik på en buss. Nella träffar Joss på sin morfars äldreboende och blir fascinerad. Lana och hennes bästa vän Tristan gömmer sig på ett bibliotek. Kayla vet inte vem hon ska välja av sin pojkvän Tre´Shawn och Micah som är intresserad av henne. Grace åker taxi med chauffören Seymour som är filosofisk. 


Blackout - Angie Thomas, Ashley Woodfolk, Nicola Yoon, Nic Stone, Tiffany D Jackson - Bok (9789188665423) | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

Boken verkar intressant,
svårt att veta vad man ska veta
Min blonda polska väninna kallar sig svartskalle...

i annat sammanhang har jag lärt mig funktionsvariation

Ylva said...

Boken är bra. Det är förvirrande när de byter ord. Ungdomar säger ofta blatte och svenne men det tycker jag låter fult. Grekiska Alexandra Pascalidou kallar sig blatte men hon är ganska ljus. Funktionsvarierad är ju ett otympligt ord men funkis tycker jag är bra.