Monday, May 29, 2023

Haren med bärnstensögon

 Utläst 230528: Haren med bärnstensögon av Edmund de Waal

Det var så mycket snack om denna som kom ut på svenska 2012 så jag trodde att jag redan hade läst den, men när en instagrambekant tipsade om den kollade jag upp den och lånade hem den från skolbiblioteket jag jobbar på. Det är en fantastisk historia men för mycket fakta för mig som tycker bättre om att läsa romaner. Det är något med språket som gör det långtråkigt och är för mycket beskrivningar av konst, kanske för att författaren är keramiker. 

Edmund de Waal är en brittisk keramiker som blev oerhört fascinerad av netsukesamlingen hos sin gammelmorbror Iggie i Tokyo. Netsuker är små japanska snidade figurer i trä eller elfenben och Iggie hade 264 stycken. När Edmund fick ärva dem började han söka i deras historia. De har flyttat runt mellan släktingar i Paris, Wien, Kövesces, Tunbridge Wells, Tokyo, Odessa och London. Vi får följa netsukernas och deras ägares liv från 1871 till 2009 och det är en värld som har förändrats mycket genom åren. Den judiska släkten bodde i länder som upphörde att finnas och hörde i perioder inte hemma någonstans. 


Haren med bärnstensögon | De Waal, Edmund | 60 SEK (bokborsen.se)

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

rena Engelska Antikrundan

Ylva said...

Hannele. Ja, så kan man kanske säga. :-)