Friday, May 19, 2023

Birgithe med th

 Utläst 230519: Birgithe med th av Katrine Marie Guldager

Denna roman har jag läst på danska och det är lättläst med ett modernt språk. Jag har tidigare läst Björnen av samma författare och tycker om båda. Danska författare skriver ofta på ett kul sätt, med bisarra personer som har ett rättframt språk. Åtminstone tipsar min danska kompis (och lånar ut) sådana böcker som har speciella kvinnor i huvudrollen. Det blir komiskt även när det är tragiskt. 

Utdrag: 

Er jeg blevet skör? Er det ved at slå klik for mig? Er det min mors död, der har skubbet mig ud over kanten? (Sid.33)

Birgithe är en medelålders lärare med tre barn och en man som är snäll, men hon vill inte ha hans medlidande. Hennes mamma har dött och nu måste hon förutom sorgen försöka ta hand om sin känsliga syster samtidigt som det är problem med eleverna. Det blir för mycket och hon bestämmer sig för att smita från allt och bo i mammans hus ett tag, men det kommer människor och stör henne hela tiden. Plötsligt dyker hennes pappa upp, fast hon inte har hört ifrån honom sedan hon var femton. 


Katrine Marie Guldager: ”Jeg kan godt lide at skrive om alle de forbudte følelser” (gyldendal.dk)

No comments: