Friday, May 05, 2023

Den andra kvinnan

 Utläst 230505. Den andra kvinnan av Therese Bohman

Denna roman nominerades till Nordiska rådets litteraturpris 2015, Tidningen Vi:s litteraturpris och Sveriges Radios romanpris. Jag har inte läst något av Bohman innan men nu blir jag nyfiken för jag tycker om hennes språk och handlingen som vänder flera gånger så att jag blir förvånad över utvecklingen. Hon kommer från Norrköping, liksom mina föräldrar, och det är kul att läsa om den miljön. Författaren är född 1978, bor i Stockholm och arbetar som kulturskribent. 

Hon jobbar i köket på Norrköpings lasarett men drömmer om att flytta iväg och bli författare. Man är längst ned i hierarkin som kökspersonal, under läkare, sjuksköterskor och undersköterskor. Men så får hon kontakt med överläkaren Carl och tänker att hon vill bli hans älskarinna. Han visar sig vara lätt att locka och snart bjuder han henne på skjuts hem när det regnar, och sedan allt oftare. Tyvärr vill hon inte nöja sig med att vara älskarinna utan blir svartsjuk på hans fru, trots att hon vet att han aldrig kommer att lämna frun för hennes skull. 


Den andra kvinnan - Ebok - Therese Bohman (9789113059204) | Bokus

No comments: