Monday, January 16, 2023

Sömmerskan från Paris

 Utläst 230113: Sömmerskan från Paris av Georgia Kaufmann

Den här boken har vi läst i bokcirkel och jag skulle inte ha valt den annars. Utsidan lockar mig (jag är lite dum som faller för vackra framsidor) men jag är inte tillräckligt intresserad av mode. Ibland skaver det extra mycket som till exempel här: 

Det här var en uppenbarelse för mig. Alla kvinnor, varenda en, vill se så bra ut som möjligt. 
(Sid. 164) Nej, jag orkar inte lägga ned all tid som behövs för att vara perfekt sminkad och välklädd. 

Jag förstår det som att det är en roman utan minsta verklighet bakom och är lite förvånad om man får skriva så om saker som finns på riktigt, som märket Dior. Ibland blir det spännande, men samtidigt hastas viktiga saker förbi. 

Rosa växer upp i en liten by i Sydtyrolen. När tyskarna ockuperar Italien under andra världskriget blir det kaos i hennes liv. Efter att hon blivit våldtagen av en officer och gravid får hon hjälp att fly över alperna till Schweiz. Hon får hjälp av en professor som hon får bo hos och upptäcker att hon är duktig på att sy. Hon lämnar bort sonen för att försöka försörja sig i Paris där hon får arbeta på modeföretaget Dior. Sedan kan hon starta ett eget företag som växer. 


Sömmerskan från Paris - Georgia Kaufmann - Bok (9789177993131) | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

inte heller så intresserad av mode men boken verkar trevlig

Ylva said...

Hannele. Helt okej som underhållning men inget måste.