Friday, January 06, 2023

Slugger

 Utläst 230104: Slugger av Torbjörn Flygt

Jag tyckte mycket om Underdog och Outsider men denna sista del i trilogin om Johan Kraft är inte alls lika intressant. Mycket för att jag gillar att läsa om 1980-talet, barndom och uppväxt. Nu har vi kommit fram till nutid och Johan är en bitter man, trots att han egentligen har ett bra liv. Flygts styrka att beskriva detaljer blir även svagheten i romanen som är nästan 600 sidor lång och för mycket vardag. Ibland blir det roligt; 

Samtalen övergick till ältande, som att läsa upp samma inköpslista som igår för ett äldreboende för dementa, och när jag hållit på ett tag avbröts jag abrupt med
Du jag drar nu...
(Sid.367)

Ibland är det svårläst när det är för långa, snåriga meningar och ingen talmarkör. Slutet är lite rumphugget och man får inte svar på alla frågor, men jag är tveksam till om jag ska läsa en eventuell fortsättning. 

Johan har blivit en medelålders familjerättsjurist som bor med sin fru Helena i Höllviken. I ett attefallshus på tomten bor Helenas demente pappa som egentligen borde på hem. De två vuxna barnen är utflugna; Agnes har följt föräldrarnas spår och blivit jurist men flyttat till Örebro som Johan tycker är en sömnig stad, och Sebastian har svårt att hitta sin plats i livet. Nu ska familjen samlas till midsommarfirande, en högtid som kommer att vara påfrestande för alla. 



2 comments:

Hanneles bokparadis said...

har en av Kraft oläst i hyllan

Ylva said...

Hannele. Läs Underdog om du inte gjort det.