Monday, January 02, 2023

Poddteater 16

 Utläst 221231: Poddteater 16 - en metodhandbok

Den här boken skulle jag inte ha läst om det inte vore för att jag är med i styrelsen för Lokal 16 där de håller på med teater, podd och all möjlig kultur för ungdomar mellan 16 och 25 år, men den förtjänar en recension för jag tror att det är en riktigt bra hjälp om man vill arbeta med teater och inspelning. Det är ledarna som har skrivit boken i ett projekt med poddteater drivet med hjälp av Allmänna arvsfonden. Det är en bra handbok för teaterledare och andra som kan vara intresserade av att arbeta med poddar och ungdomar. 

Själv tycker jag fruktansvärt illa om att höra min egen röst och skulle inte drömma om att spela in en podd, särskilt inte när jag har mått dåligt men Teater 16 är duktiga på att aktivera ungdomar, även de som har psykiska problem, och där får medlemmarna utvecklas i egen takt. Alla kanske inte behöver vara med i själva podden, det finns mycket jobb att göra bakom. 

Här finns gott om övningar och improvisationer och tips på hur man kan skapa ljudteater, tekniska detaljer och annat som är bra att veta om man vill göra poddteater. Metoden är utarbetad av de anställda på Lokal 16; Åsa Elmgren, Jonas Jansson, Mikael Thenor och Peter Malmberg. De är utbildade bland annat i teaterregi, röstskådespeleri, pedagogik, producentskap, ljudläggning och scenteknik. Åsa Elmgren har skrivit större delen av boken men det viktigaste har varit ungdomarnas insats. 


https://teater16.se/poddteater16.html

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

yngre gillar tydligen teater, aldrig varit min dröm… men tycker min röst ok i radio 🙃

Ylva said...

Hannele. Jag skulle ha älskat kulturhuset när jag var ung, men inte velat stå på scen.