Thursday, July 07, 2022

Unge Mungo

 Utläst 220706: Unge Mungo av Douglas Stuart

Nu är jag riktigt besviken och då försökte jag ändå tänka bort att Stuart skrivit Shuggie Bain, den kanske bästa boken jag läste förra året. Den nya romanen är bara tung och svart och jag orkar inte med allt våld och misär. Det stör mig att man inte får veta när historien utspelas (jag gissar på 80-talet) och kanske det bara är jag som inte hänger med, men jag tycker inte att det funkar med växlingen mellan nutid och tillbakablickar. Det tog lång tid innan jag fattade hur det hängde ihop och jag tycker att man måste vara mycket tydligare med tidpunkter så att läsaren fattar händelsernas ordning. 


Mungo växer upp med sin alkoholiserade mamma och två syskon i Glasgow. Brodern Hamish är en hård gängledare som släpar med sin mesiga lillebror på slagsmål. Protestanterna kan alltid mucka gräl med katolikerna. Att Mungo blir intresserad av den katolske James är förbjudet på flera sätt. Mamman skickar iväg honom en helg på fisketur med två mystiska män hon träffat på alkoholistmötena. Kanske tänker hon att det ska göra honom till man men för femtonårige Mungo blir det en skräckupplevelse.


https://www.bokus.com/bok/9789100196165/unge-mungo/

5 comments:

Hanneles bokparadis said...

gillade Douglas Stuarts debut

Ylva said...

Ja, den var fantastisk!

Superlille said...

Jag har också precis läst ut Shuggie Bain och den var verkligen BRA! Ett tag trodde jag att jag inte skulle orka med det mörka den beskriver men jag fortsatte och fortsatte ända till slutet. Känner igen mycket om alkoholismen och det gjorde den extra intressant för mig. Synd att uppföljaren verkar bra. Men fick tips om Moa Herngren här så henne ska jag prova.

Superlille said...
This comment has been removed by the author.
Superlille said...

*Synd att uppföljaren inte verkar bra, ska det stå.