Thursday, July 14, 2022

Skilsmässan

 Utläst 220714: Skilsmässan av Moa Herngren

Det här är precis en bok i min smak! Jag kan inte riktigt förklara vad det är som är så intressant med den egentligen gråa vardagen och det tragiska med en skilsmässa, men det är oerhört bra beskrivet och jag kommer ofta på mig själv med att fuska lite när ögonen glider över på nästa sida för att se vad som ska hända i förväg och då är jag en som aldrig skummar böcker utan noga läser varje mening. Mamma har tipsat mig om Herngrens förra bok Svärmodern som jag också vill läsa nu. Det var inte så länge sedan jag fick veta att Moa är syster till Felix och Måns och jag såg dem i en intervju i Tilde de Paula Ebys sommarprogram, det var intressant!


Bea och Niklas lever ett bra liv på Östermalm med de sextonåriga tvillingdöttrarna Alexia och Alma. Niklas är läkare och den som tjänar pengar medan Bea arbetar på Röda korset. När Niklas glömt boka biljetter till Gotlandsfärjan utbryter ett gräl och Niklas lämnar hemmet. Han kommer inte hem på natten och Bea börjar bli orolig. När hon till slut får tag i honom säger han att han behöver tänka. Bea som tycker att de har ett lyckligt äktenskap fattar ingenting när han plötsligt vill skiljas. 


https://www.bokus.com/bok/9789113115207/skilsmassan/



No comments: