Wednesday, June 30, 2021

Kallt som i graven

 Utläst 210630: Kallt som i graven av Robert Swindells

Denna lilla bok kom ut redan 1993 på engelska och 1996 på svenska, men vi har den i klassuppsättning på gymnasiet och jag tänkte att det kan vara bra för mig att ha läst den så att jag kan berätta vad den handlar om. Den brukar fungera bra för elever som inte har så lätt för att läsa, men helt enkel är den inte, eller så är det bara jag som missuppfattade och trodde att det var samma person som berättar hela tiden, men på slutet fick jag ihop det med berättarrösten och de så kallade avrapporteringarna i slutet av varje kapitel. Boken är spännande och livet som hemlös i London beskrivs på ett äkta och engagerande sätt. 


Link är 17 år och orkar inte längre bo kvar hemma hos sin mamma och hennes sambo i Bradford. Ett tag bor han hos sin syster och hennes sambo, men känner att det också är ohållbart. Han får ingen praktik och inget jobb och bestämmer sig för att flytta till London där det borde gå att få ett jobb. Det tar inte lång tid innan han märker att han har fel, men han har ingenstans att ta vägen så han går omkring på dagarna och tigger och blir allt smutsigare och hungrigare. 


biblioteket.stockholm.se




2 comments:

Hanneles bokparadis said...

sorgligt

Ylva said...

Ja, det är ledsamt med hemlösa.