Wednesday, June 02, 2021

Där kräftorna sjunger

 Utläst 210602: Där kräftorna sjunger av Delia Owens


Denna debutroman är nästan sönderhyllad och sådant gör mig lite skeptisk, de böcker jag tycker bäst om är oftast inte de mest populära. Men sedan tänkte jag att jag skulle ge den en chans och det visade sig att jag tycker att den är underbar! Inte för att jag är särskilt intresserad av naturen i den amerikanska träskmarken, men pålästa människor kan göra det mesta fascinerande om de är duktiga på att berätta, på samma sätt som jag fastnade för Ålevangeliet av Patrik Svensson för att ålens liv var så fint beskrivet och ihopvävt med författarens egna upplevelser. Owens är zoolog och har medverkat med texter i faktaböcker och -tidskrifter så hon kan sin sak. Jag blev lite besviken på det lite väl otroliga slutet, men det är en uppslukande historia. 


Kya kallas för Träskflickan. Hon växer upp i våtmarken utanför en liten by i North Carolina. Hon är yngst av fem syskon, med en alkoholiserad pappa som misshandlar mamman. Det är svårt att överleva i träsket och en efter en av familjemedlemmarna försvinner. Kya tvingas tidigt att klara sig ensam och vänjer sig vid att måsarna är hennes enda vänner. Hon har svårt att lita på någon, men samtidigt längtar hon efter närhet. När Chase Andrews, en ung och populär man, hittas död misstänks Kya för mord. 


https://www.adlibris.com/se/bok/dar-kraftorna-sjunger-9789137157726




2 comments:

Hanneles bokparadis said...

har inte läst än, väntar i bokhyllan

Ylva said...

Jag tror att du kommer att tycka om den.