Wednesday, December 16, 2020

Min tur nu

 Utläst 201215: Min tur nu av Angie Thomas

Jag läste nyligen debuten The hate U give som jag tyckte mycket om, men nu blev jag besviken! Kanske har jag inte rätt att uttala mig om saker jag inte vet något om, som hur det är att växa upp som svart tjej i ett problemområde i USA, men där den förra romanen grep tag i mig och fick mig att känna empati med ungdomarna som kämpade i underläge får den här boken mig att bli irriterad på den unga rappande tjejen och tycka att hon får skylla sig själv. Även om jag inte är med i målgruppen brukar jag kunna uppskatta ungdomsböcker som är engagerande och angelägna. Trots att även denna är aktuell och många ungas verkliga vardag fängslar den mig inte, tyvärr. Författaren har själv varit rappare, har en examen i Creative Writing och är duktig på att uttrycka sig, men jag tycker för illa om rap och gängkultur för att fastna för denna bok.

Brianna har talang för att rappa, men vill inte bara ses som dotter till Law, en rappare som blev mördad när hon var nio år och som hon knappt minns. Hennes mamma har varit missbrukare och Bri och hennes bror Trey bodde länge hos farmor och farfar när mamman var på avvänjning. Nu har hon varit ren i många år, men Brianna vet att det är en kamp för henne varje dag att inte falla dit igen. Hennes moster är fortfarande knarklangare och det är hennes sätt att snabbt få tag i pengar när familjen behöver hjälp. Bri tänker att om hon blir en känd rappare kan hon försörja familjen. Hon rappar för att protestera mot fördomar men publiken missuppfattar hennes brutala texter. 


https://www.adlibris.com/se/bok/min-tur-nu-9789127169319

No comments: