Wednesday, December 02, 2020

Advent

Utläst 201130: Advent av Gunnar Gunnarsson

Gunnarsson var en islänning som skrev på både isländska och danska och denna korta roman kom ut 1937. Ärligt talat hade jag inte själv valt en så oansenlig liten brun bok, men nu fick jag den av en kompis och är jätteglad för det! Hon tyckte att den passade till mig för att jag bott på Island i ett halvår och är fårägare och hon har så rätt. Det är en oerhört gripande skildring av en man som går omkring uppe i bergen på Island i december och letar efter bortsprungna får. Här är ett par exempel på den typiskt hårda stilen i boken: 

Man kan inte veta vilken dag man vaknar till. Å andra sidan händer det inte ofta, att något blir så galet, att man inte kan tänka sig något ännu värre. (Sid. 40)

Vad kaffe är vet bara den som har druckit det i en håla under jorden i trettio graders frost och mitt i en ödemark av oväder och berg. (Sid. 76-77)

Benedikt ser det som en särskild händelse att det är tjugosjunde gången han går upp i bergen och letar får, för det är halva hans liv. Han ger sig av upp i bergen och ödemarken med sin hund och sin gumse. De går genom storm och trettiogradig kyla, genom snö och is. Andra tycker att han är galen, men han ser som sin plikt att leta efter försvunna får så att de inte fryser eller svälter ihjäl.



2 comments:

Hanneles bokparadis said...

tack för intressant tips!

Ylva said...

Den är så fin!