Saturday, December 26, 2020

Biodlaren från Aleppo

 Utläst 201223: Biodlaren från Aleppo av Christy Lefteri

Den här boken har jag hört mycket om och alla jag vet som läst den älskar den! Jag också. Det är verkligen en helt fantastisk roman om gripande människoöden som känns trovärdiga och kryper in under skinnet på mig. Författaren är från London och dotter till cypriotiska flyktingar. Det här är hennes andra roman och hon undervisar i kreativt skrivande. Hon har varit volontär på ett av Unicefs flyktingläger i Aten och ville berätta om människor som förlorat allt, men som försöker bygga upp en ny tillvaro i ett främmande land. 


Aleppo är en av världens äldsta städer och var mycket vackert före kriget med mängder av smala gränder, minareter och tak i brons. Här levde Nuri och drev en biodling tillsammans med sin kusin Mustafa. Han var lycklig med sin fru och deras son Sami, men när Sami dör av en bomb har de inte längre någon anledning att stanna kvar i Syrien och de känner att de måste fly för att överleva. De försöker ta sig till England dit Mustafa redan flytt. Resan är lång och svår och trots att de har pass och pengar är det inte självklart hur man ska lyckas ta sig hela vägen fram. 



https://www.adlibris.com/se/bok/biodlaren-fran-aleppo-9789188901729

2 comments:

Lisa said...

Låter som en bra bok. Bra tips :) Kram

Ylva said...

Lisa. Kanske den bästa jag läst i år!