Wednesday, November 21, 2018

Hetare

Utläst 181121: Hetare, elva noveller som känns


Jag tyckte bättre om novellsamlingen Het, som kom ut 2012 och som jag skrev om här:
https://ylvarosen.blogspot.com/search?q=het Framför allt saknar jag förlaget Gilla böcker som gav ut fina ungdomsböcker. Lilla Piratförlaget som tagit över utgivningen lägger mest vikt på fantasy som jag inte är intresserad av. Denna bok innehåller också bra noveller, men om man läser den i ett svep blir det tjatigt med allt sex och det känns ibland lite väl politiskt korrekt och som om man har beställt noveller med alla möjliga sorts sexuella läggningar.


Nu är jag inte med i målgruppen, och jag tror absolut att boken kan fylla ett hål (!) för det finns ingen annan bok, vad jag vet, riktad till queera ungdomar på det här sättet. Kanhända har författarna skrivit noveller de själva skulle velat läsa som unga? Det är mycket känslor och drömlikt bra sex, så varför inte? Det gäller bara att få ut boken till dem som är intresserade. Jag hoppas att de kända författarnamnen, som till exempel Sara Lövestam, Anna Ahlund och Moa Eriksson Sandberg, lockar ungdomar.


Hetare
https://www.adlibris.com/se/bok/hetare-9789129711530?campaignId=16682cac-6b41-490f-a352-fc7c1e1543ba

No comments: