Monday, November 12, 2018

Blixtra, spraka, blända!

Utläst 181108: Blixtra, spraka, blända! av Jenny Jägerfeld


Nej, nu blev jag besviken! Jag har tyckt mycket om Jägerfelds ungdomsböcker, men nu när hon har skrivit en vuxenroman tycker jag inte alls att det fungerar. Hennes rappa språk och humor gör sig bäst i ungdomsromaner, men jag vet inte vilken målgrupp denna skulle passa för eftersom den är full av droger och sex som inte passar för alltför unga ungdomar heller. Huvudpersonerna är fullständigt förfärliga, så jag kan inte känna sympati för dem och jag mår riktigt dåligt när de gör av med 250 000 kronor på två månader, pengar som är förskott på en bok som knappt är påbörjad...


Penny Löwe har givit ut en bok, som vunnit Augustpriset, och blev känd som ett underbarn och dessutom är hon dotter till en skådespelare. Nu ska hon skriva en uppföljare men det går trögt. Av, vad Penny själv tror, en slump möter hon Lola, en lika gränslös person som hon själv som hon blir vän med. Tillsammans åker de till London där Penny ska skriva men inte gör det; de gör av med en massa pengar på alkohol, droger och shopping och Penny förtränger att hon måste skriva färdigt boken som hon lovat förlaget. Lola hjälper henne att försöka hitta tillbaka till skrivlusten, men är mest skadlig för dem båda.


Blixtra, spraka, blända!


https://www.adlibris.com/se/bok/blixtra-spraka-blanda-9789127154377

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

Nyfiken på denna.

Ylva said...

Läs och se vad du tycker.