Monday, April 23, 2018

Plågsam kärlek

Utläst 180420: Plågsam kärlek av Elena Ferrante


Det här är Ferrantes debutroman men i Sverige ges den ut som del två i en "löst sammanhållen trilogi om kärlekens baksida". Jag tycker om språket och miljöerna hos Ferrante, men den här förstår jag inte riktigt. Jag tycker inte att jag får något svar på själva frågan vad som hände med kvinnan som drunknade, om det var självmord eller en olycka, eller något annat. Det är synd, för det är spännande fram till slutet.


Delias mamma Amalia drunknar på Delias födelsedag och Delia blir tvungen att åka tillbaka till Neapel, där hon växte upp, för begravningen. Hon undrar vad som hänt modern. Amalia ringde Delia flera gånger samma kväll som hon dog och blev mer och mer förvirrad och osammanhängande. Delia undersöker vad som hände under Amalias sista tid, vilka hon träffade och vad hon gjorde, och får på så sätt reda på saker om sig själv också.




Plågsam kärlek
https://www.adlibris.com/se/bok/plagsam-karlek-9789113076256

9 comments:

Hanneles bokparadis said...

Visst är Ferrante bra.

Ylva said...

Hannele. Ja, en favorit på senare år, men inte denna bok.

Hanneles bokparadis said...

jag uppfattar att hon kommer närmare sin döda mor, upptäcker att de är ganska lika?

Ylva said...

Hannele. Ja, så kanske man ska tolka det.

Hanneles bokparadis said...

(jag läser Ferrante för hennes fantastiska beskrivningar, i verkliga livet har vi inte heller alltid lösningar... hon skriver ju inte deckare)

Ylva said...

Nej, men jag tycker inte om böcker där jag inte får veta hur det går. Slutet på denna gjorde mig besviken.

Hanneles bokparadis said...

skulle passa bra som en bokcirkelbok!

Hanneles bokparadis said...

har du läst Evin Ahmads bok? Skulle passa perfekt för gymnasieelever:
https://hannelesbibliotek.blogspot.se/2018/04/fodas-och-do-olikhet.html

Ylva said...

Nej, jag har inte läst den, men vi har köpt den till bibblan. Den verkar bra!