Wednesday, April 04, 2018

Den lilla bokhandeln i Paris

Utläst 180330: Den lilla bokhandeln i Paris av Nina George


Det här blev en besvikelse för mig, som ändå brukar tycka om mysiga böcker som handlar om böcker. Kanske passade den inte in i mitt läshumör just nu, men jag tog med den på Litteraturkryssning för att det är en pocket och det borde ha passat när det handlar om en bokhandel på en båt. Jag fastnade inte alls och förstod inte den utlovade magin tyvärr. Den ser väldigt fin och trevlig ut, så jag kan rekommendera den till dem som vill ha en bagatell om kärlek.


Jean Perdu äger en gammal båt som ligger vid kajen i floden Seine i Paris. Där driver han en bokhandel som han kallar litterärt apotek. Han försöker alltid hitta den bok som passar läsaren oavsett om hen är ute efter något helt annat. Tyvärr vet han inte hur han ska bota sig själv och sin gamla sorg efter hans kärlek som försvann för tjugo år sedan. Hon har lämnat kvar ett brev, men han har inte vågat läsa det. Så en dag blir han tvingad att läsa brevet och där står inte alls vad han förväntat sig. Han ger sig av med sin båt på en resa till södra Frankrike för att gå i hennes fotspår.


Den lilla bokhandeln i Paris
https://www.adlibris.com/se/bok/den-lilla-bokhandeln-i-paris-9789170284922

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

mysigt

Ylva said...

Fast inte som jag trodde.