Wednesday, April 18, 2018

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning

Utläst 180418: Min pappa är snäll och min mamma är utlänning av Emmy Abrahamson


Det är roligt och uppfriskande att läsa böcker av Abrahamson, som inte är rädd för att leva ett annorlunda liv. Hennes första bok för vuxna, Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske, är delvis självbiografisk. Hon har en polsk mamma och kan därför berätta om kulturkrockar utan att det känns rasistiskt. Den här ungdomsboken som är hennes debut är underbart galen och samtidigt fylld med kärlek och empati.


Alicja ska fylla sexton år och ville ha ett lugnt och skönt sommarlov. Så blir det inte riktigt. Plötsligt talar hennes polska mamma Beata om att Alicjas moster Sylwia med sin trettonåriga dotter Celestyna ska komma från Polen och bo hos dem "ett tag", tills Sylwia får jobb och lite ordning på sitt liv. Det visar sig bli ganska länge och Alicja blir tokig på sin yngre kusin som tar hennes kläder och mest går omkring och är sur. Dessutom uppstår det problem när Ola Olsson, som hennes kompis Natalie är dödligt kär i, verkar bli intresserad av Alicja istället.


Min pappa är snäll och min mamma är utlänning
https://www.adlibris.com/se/e-bok/min-pappa-ar-snall-och-min-mamma-ar-utlanning-9789129679915

3 comments:

Hanneles bokparadis said...

tack för tips!

Ylva said...

Hannele. Rolig bok, tyckte jag.

Hanneles bokparadis said...

kontaktat mitt biblioteku