Friday, January 12, 2018

Att raka en zebra

Utläst 180111: Att raka en zebra av Håkan Lindgren


Detta kallas relationsthriller och blir ibland lite för mycket för mig, med vänner som känt varandra i flera år som plötsligt har sex med varandra, heteromän som råkar ha sex med andra män, par som pausar och förlåter varandra för de mest hiskliga saker. Det är spännande, men lite för otroligt även om otroliga saker absolut kan hända. Dessutom blir det deckaraktigt med polisinblandning. Jag läser inte gärna deckare, men är intresserad av relationsromaner så jag ska ge del två en chans.


Det franska paret Victor  och Chloé bor i Paris och har vad han tror är ett stabilt förhållande sedan tjugo år när hon plötsligt tröttnar och flyttar ut utan att ge honom en chans att förändra sig. Hon klagar på att det aldrig händer något. Han blir svartsjuk och spionerar på henne i tron att hon träffat någon annan. Svenske Jacob i Göteborg är homosexuell och tillsammans med engelsmannen William, som tyvärr utnyttjar hans kärlek och hela tiden får nya chanser. Så småningom korsas Victors och Jacobs vägar på flera sätt.


Att raka en zebra
http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9175579685

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

borde läsa denna, läst bra om den.
(Lucy riktigt bra bok även för unga vuxna:
https://hannelesbibliotek.blogspot.se/2018/01/lucy-av-jamaica-kincaid.html

Ylva said...

Jag håller på med uppföljaren Moscow baby nu, som jag fått som recensionsexemplar. Tack för tips om Lucy!