Thursday, March 02, 2017

Skymningslandet

Utläst 170301: Skymningslandet av Marie Hermanson


Jag har tyckt om allt av Hermanson, undantaget Mannen under trappan som var lite väl mystisk. Annars gillar jag hennes sätt att skriva om det som är övernaturligt och oförklarligt, trots att jag vill ha realistisk litteratur egentligen. Hon väver in det konstiga så snyggt så att man tror på det. Även i denna roman händer det saker som är på gränsen till det otroliga, men som ändå får en rimlig förklaring.


Den gamla damen Florence sitter på sin herrgård Glimmenäs som hon alltid har gjort. Hon lever kvar i 1943 då hennes tid stannade av en obehaglig anledning. Allt på herrgården är kvar vid det gamla och hon har vissa klockslag när det alltid sker samma saker. Martina är en ung tjej som har timjobb som städerska på ett hotell. Hon är less på det men har svårt att hitta något annat. När hon träffar på sin gamla kompis Tessan får hon följa med henne hem till Glimmenäs där hon är anställd av Florence. Tessan har på sig strikta 40-talskläder som inte alls är hennes vanliga stil och Martina blir nyfiken.


Skymningslandet
http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9100116440

4 comments:

Hanneles bokparadis said...

kanske skulle man läsa denna

Ylva said...

Hannele. Ja, det tycker jag. Jag har väntat för jag köpte den inbunden och lämnade den hos min bror i Stockholm och sedan försvann den! Nu orkade jag inte längre hoppas på att den ska dyka upp utan lånade den på kommunbiblioteket.

Lena i Wales said...

Mannen under trappan har jag läst och gillade den, trots det konstiga som hände eller kanske inte hände.
Tack för tipset!

Ylva said...

Lena i Wales. Kanske var det mest så att jag blev irriterad på TV-serien och inte orkade se klart den.