Wednesday, April 27, 2016

Skuggsommar

Utläst 160426: Skuggsommar av Mia Öström

Nej, så besviken jag blev på den här! Jag brukar tycka om böcker från Gilla förlag och boken låter bra när jag läser om den (och framsidan är jättefin!) men när det är trettio sidor kvar övergår den till att vara övernaturlig. Det är väldigt onödigt när det fram tills dess är en bra sommarskildring och inget alls som tyder på att det är spöken inblandade. Om man nu vill läsa sådana böcker bör det framgå från början vad det handlar om och finnas med tidigare.

Rakel är ensam och hennes mamma är psykiskt sjuk. Hon ska få tillbringa sommaren med kusinen Ellika och hennes familj på deras sommarställe på en ö i havet. Men flickorna har inte umgåtts sedan de var små och Rakel känner att Ellika inte tycker om henne. I stället börjar hon prata med ett par tvillingtjejer som dyker upp vid det gamla hopptornet som ligger utanför ön. De ska lära henne att dyka och hon kommer att få vara med i deras hoppklubb om hon utför tre hemliga uppdrag.

Skuggsommar
http://www.adlibris.com/se/bok/skuggsommar-9789186634742

4 comments:

Hanneles bokparadis said...

verkar intressant

Ylva said...

Hannele. Jag tyckte att den var bra fram till slutet.

Lotta said...

Men, vad tror du hade hänt med tvillingarna? Hade de varit (fångna) i mosterns hus? Jag tänker på sängarna under taknocken, tidningsurklippen etc...

Ylva said...

Lotta. Jag tror att de drunknat och inte har fått ro så att de spökar, men jag vet inte vad de vill.