Wednesday, April 20, 2016

Kvinnan som stal mitt liv

Utläst 160420: Kvinnan som stal mitt liv av Marian Keyes

Jag är en sådan som tyckte mycket om Keyes första böcker Vattenmelonen och En oväntad semester. Sedan har jag läst det mesta av henne men tröttnade ett tag. Nu är den gamla chiclitdrottingen tillbaka med en helt okej, men inte jättebra, mysig roman som passar när man vill ha något lättläst. Jag brukar inte ofta läsa så tjocka böcker men denna på 460 sidor gick väldigt snabbt. Den känns lite väl otrolig emellanåt men skönt fluffig. Keyes är väl insatt i bokförlagsbranschen och det är underhållande för mig som gillar böcker och bibliotek att läsa om en författare.

Stella Sweeney försöker göra en god gärning. I stället för att ignorera den fabriksnya Range Rovern som väntar på att få köra ut släpper hon fram den. Och blir påkörd av bilen bakom henne, som inte alls förväntat sig att hon skulle stanna. Kort tid efter detta får hon en otroligt sällsynt sjukdom som gör henne helt förlamad. Hon kan bara kommunicera genom blinkningar. Att tro på karma ligger enormt långt borta nu. Det är svårt för hennes man Ryan att sköta hemmet och de två tonårsbarnen och Stella får dåligt samvete, trots att hon inte kan rå för att hon är förlamad, där hon ligger på sjukhuset.

 Kvinnan som stal mitt liv
http://www.adlibris.com/se/bok/kvinnan-som-stal-mitt-liv-9789113070179

No comments: