Tuesday, April 26, 2016

Jag lever, tror jag

Utläst 160425: Jag lever, tror jag av Christine Lundgren

Nu slumpade det sig (rätt naturligt eftersom jag arbetar på ett gymnasiebibliotek) så att jag har läst två debuterande kvinnor som skrivit om unga tjejer på rad, men jag har lyckats rätt väl med att hålla isär historierna som är helt olika, förutom att båda har en Kim. Där M varken mer eller mindre var rolig och absurd är Jag lever, tror jag tung och sorglig, men ändå lättläst för det är ett driv i den och jag vill veta vad som hänt.

Kim går sista året på gymnasiet och har två nära vänner, Amanda och Moa. En dag ringer Amanda och säger att Moa är död. Hon har kört bil full och krockat mot ett träd. Det fanns inga bromsspår och ingen vet om hon har försökt ta livet av sig. Men varför skulle hon göra det? Borde hon inte ha sagt något till sina vänner ifall hon mådde så dåligt? Kim får svårt att koncentrera sig på skolan och tycker inte längre att någonting är viktigt. Hon har inga framtidsplaner. Hon och Moa skulle ju ha åkt till London när Kim var klar med skolan!

Jag lever, tror jag
http://www.adlibris.com/se/bok/jag-lever-tror-jag-9789129698077

No comments: