Tuesday, March 01, 2016

Jag blundar tills jag finns

Utläst 160228: Jag blundar tills jag finns av Marie Björk

Det här är en bra och viktig och snabbläst bok med sina 132 sidor och korta kapitel. Handlingen är däremot tung även om det finns ljusglimtar. Jag kommer att vilja låna ut den till våra gymnasieelever trots att den handlar om yngre personer som går i nian. Man kan läsa den och jämföra med Kort kjol av Christina Wahldén, till exempel. Den kan nog vara en tröst för många som känner igen sig i hur det är att ha en alkoholiserad förälder. Jag blir tokig på mamman som bara försöker låtsas som ingenting och släta över i stället för att ta dottern och flytta!

Sandra längtar tills hon slutar nian och kan flytta hemifrån. Hennes pappa dricker och förstör allting, även när han lovat att han ska sluta. Sandras räddning är musiken och framför allt Patti Smith. Hon har haft en bästis, Sara, som hade det likadant och var den enda som förstod henne, men när Sara flyttar vill hon inte ha någon ny nära vän för det gör så ont om vänskapen tar slut. Men så kommer Cassandra ny till klassen och de börjar umgås. Cassandra tar med henne ut på vilda fester och Sandra tycker att det är skönt att bli full och få glömma bort allt som är jobbigt.

Jag blundar tills jag finns
http://www.adlibris.com/se/bok/jag-blundar-tills-jag-finns-9789175770604

No comments: