Monday, January 11, 2016

Jag och Earl och tjejen som dör

Utläst 160109: Jag och Earl och tjejen som dör av Jesse Andrews

Jag är fortfarande inne i en period när jag läser lättläst och ungdomsböcker om människor som dör. Den här boken kommer jag att försöka låna ut till gymnasiekillar som kanske inte är så vana läsare. Den är komisk och sorglig och ibland äcklig och grabbig, men det är en jargong mellan huvudpersonerna så det känns oftast berättigat, även om jag tycker att det kan bli lite väl snuskigt emellanåt.

Gregs strategi för att överleva high school är att smälta in; att hänga med olika grupper av elever men inte ha några särskilda vänner. Den enda han egentligen umgås med är Earl och tillsammans spelar de in konstiga filmer. Men så kommer Gregs mamma och förstör hela hans plan. Hon har kommit på att han ska bli vän med Rachel, en tjej han kände när han var liten som nu har fått leukemi och behöver muntras upp. Greg känner sig tvingad att göra som hon säger, trots att han inte har något gemensamt med Rachel.

Jag och Earl och tjejen som dör
http://www.adlibris.com/se/bok/jag-och-earl-och-tjejen-som-dor-9789132166952

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

smälta in, kanske så man överlever.

Ylva said...

Hannele. Ja, jag tror att det är smart förutom att det är svårt att vara "lite vän" med alla.