Thursday, November 05, 2015

Jag ska göra dig så lycklig

Utläst 151104: Jag ska göra dig så lycklig av Anne B.Ragde

Jag tyckte mycket om trilogin som började med Berlinerpopplarna och Arseniktornet. Sedan läste jag Nattönskningen och blev hemskt besviken över den moderna och rent fåniga historien. Jag tycker att Ragde skriver fascinerande historiska romaner och ska hålla sig till det. Nu är jag sugen på att läsa den nyutkomna Jag har ett täcke i tusen färger som handlar om hennes egen mamma. Jag ska göra dig så lycklig påminner lite om Kristina Sandbergs böcker om Maj men handlar om de boende i en trappuppgång i Trondheim 1965.

Det är 1965 och vi får möta åtta familjer i ett bostadshus i Trondheim. Det är framtidstro blandat med personliga problem. Man vill att det ska se bra ut utåt men alla har saker de vill dölja och ibland sipprar det ut. Fru Åsen vill hålla rent men det retar upp andra när hon skurar mera än sin del av trappan. Peggy-Anita Foss är den vackra uttråkade hemmafrun som städar lägenheten naken vilket får männen i huset att fantisera. Fru Larsen är från England där hon var frisör och klipper grannarna i sitt hem samtidigt som det skvallras.

Jag ska göra dig så lycklig

http://www.adlibris.com/se/bok/jag-ska-gora-dig-sa-lycklig-9789175031552

3 comments:

Hanneles bokparadis said...

denna har jag inte läst

klok som en bok said...

Låter lite småmysigt:)

Ylva said...

Hannele. Om du gillar Berlinerpopplarna gillar du denna med.

Klok som en bok. Ja, jag tyckte att den var bra och måste vara rolig att läsa för dem som minns 60-talet.