Friday, January 09, 2015

Karitas uden titel

Utläst 150108: Karitas uden titel av Kristín Marja Baldursdóttir

Jag läste denna isländska roman på danska, vilket ibland blev förvirrande när jag försökte uttala orden på danska och namnen på isländska i huvudet. Den isländska jag lärde mig när jag bodde på Island som utbytesstudent 1992 har jag tyvärr glömt det mesta av, men det är kul att läsa om platser jag varit på. Det här är den första boken i en trilogi och den var nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2006.

Karitas växer upp som ett av sex faderlösa syskon i början av 1900-talet på Island. Modern gör allt för att alla barnen ska få en bra utbildning och låter Karitas studera konst i Köpenhamn i fem år. Men sedan träffar Karitas Sigmar, en overkligt vacker man, som lämnar henne på en gård i ödemarken medan han är ute på havet och strävar efter att köpa större och större båtar. Karitas vill kunna leva på sin konst, men ser inte hur det ska vara möjligt.

Karitas uden titel
http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=8702094738

No comments: