Saturday, June 21, 2014

Missionären i Lekebruk

Utläst 140619: Missionären i Lekebruk av Tomas Eriksson

Ett par kul saker för mig med denna bok är att den utspelar sig under mitt födelseår 1974 och att den handlar om en nyutexaminerad lärare. Mina föräldrar är pensionerade lärare och min bror är också lärare + att jag jobbar på en skola, så det är en värld jag är hemma i. Jag tror nog att den kan vara kul att läsa för människor utanför skolvärlden också för det är en ganska komisk berättelse om läraren Håkan Ågren, trots att han ofta har det motigt.

1974 flyttar den nyutexaminerade läraren Håkan Ågren från Stockholm till Lekebruk utanför Örebro för att undervisa barnen på landet med ny pedagogik. Det blir inte populärt på hans arbetsplats där de drivit traditionell katederundervisning och vill fortsätta med det. Han har också svårt att smälta in i det lilla samhället där alla känner alla. Det dricks hembränt och en lyckad lördagkväll ska man planka in på dansbanan och slåss.

Missionären i Lekebruk
http://www.adlibris.com/se/bok/missionaren-i-lekebruk-9789186293215

No comments: