Saturday, June 21, 2014

En lång vinter

Utläst 140620: En lång vinter av Colm Tóibín

Jag hörde inte honom men vet att Tóíbín var på bokmässan och var ett populärt inslag där. Den här lilla 120-sidorsboken är lätt att läsa men tung till innehållet. Jag tänkte att den skulle vara kul att läsa för mig nu när jag ska till Spanien och jag tycker om miljön i de spanska pyrenéerna. Boken utspelas under 50-talet, men känns modern. Jag blir konfunderad över det oväntade slutet, men tycker annars att den är bra med sina målande beskrivningar och kortfattade dialog.

När Miquel är inne i byn med sin mamma för att gå på marknaden försvinner hon plötsligt och han hittar henne på en pub. Sakta går det upp för honom att hon är alkoholist, vilket alla andra redan vet. Till slut blir situationen ohållbar och när pappan häller ut det vin modern beställt i hemlighet blir hon vansinnig och går från huset. Efter några timmar upptäcker Miquel att hon är borta och när de frågar grannarna får de veta åt vilket håll hon gått. Det är den första dagen då det snöar och efter ett par timmar blir det snöstorm och livsfarligt att vara ute på de hala stigarna.

En lång vinter
http://www.adlibris.com/se/bok/en-lang-vinter-9789113044613

No comments: