Sunday, June 22, 2014

Expeditionen

Utläst 140622: Expeditionen, min kärlekshistoria av Bea Uusma

Jag tycker verkligen att den här boken är så bra som alla säger! Först hade jag inte tänkt läsa den, för jag tänkte att det inte låter intressant med en bok om Andrée-expeditionen. Men så fick hon Augustpriset och blev väldigt uppmärksammad för boken och jag hörde henne berätta om den på litteraturkryssningen i våras.


Uusma är en lustig liten figur. Så här såg hon ut på kryssningen när hon talade inför 700 pensionerade bibliotekarier och jag tänkte att "oj, vad konstigt att vilja se ut som en femtonårig bimboblondin när man är en 48-årig läkare".

År 1897 lyfte Andrées polarexpedition i en vätgasballong med sikte på Nordpolen. Vi vet att de tre männen aldrig kom fram, men vi vet inte varför de dog. Vanliga människor nöjer sig med detta, men Uusma har bestämt sig för att lösa gåtan. Hon har sökt i arkiv och rest till Nordpolen för att gå i expeditionens spår. Hon har utbildat sig till läkare och själv undersökt ett stulet revben som påstås komma från Fraenkel, en av deltagarna i den misslyckade expeditionen. Dessutom får vi följa kärlekshistorien mellan den nyförlovade Nils Strindberg och hans Anna.

Jag rekommenderar den illustrerade utgåvan.
Expeditionen : min kärlekshistoria (illustrerad utgåva)
http://www.adlibris.com/se/bok/expeditionen-min-karlekshistoria-illustrerad-utgava-9789113037554

No comments: